Artikkel

Så unnselig, lysebrun og kjedelig den ser ut, men sesampasta eller tahini som den kalles, har mange fine fordeler: Lettlaget, sunn og kan brukes til masse ulikt.

Den er selvskreven i hummus (moste kikerter), der gir den en ekstra tyngde til smak og konsistens. Den er fin å blande i salatdressinger, de får da en mer kremet konsistens. I denne retten med bakt aubergine med tahinidressing og granateplefrø, passer den perfekt.

I konsistens er den ikke ulik peanøttsmør, men smaker ganske annerledes. Den kan inngå som ingrediens i pateer, posteier og grønnsakskarbonader, i sauser og supper.

Så enkel å lage! Kan kjøpes ferdig i enkelte dagligvarebutikker, etniske butikker og helsekostbutikker, men har du først forsøkt selv, så skjønner du kanskje ikke lenger poenget med det. Det er rett og slett bare sesamfrø som ristes lett og has i mikser med salt. Eventuelt justeres med olje om det trengs. Og det var det!

Siden sesamfrøene er malt blir det lett for kroppen å ta til seg næringen, og frøene innholder blant annet kalsium, magnesium, mangan, fosfor, kalium, kopper, jern, sink, vitamin E, B1, B3.

Tahini har innvandret fra Midtøsten, og er allerede i det trettende århundre beskrevet i en arabisk kokebok, opplyser Wikipedia.

OPPSKRIFT TAHINI
250 gram eller 4 dl sesamfrø  (Økologiske er lette å skaffe i mange butikker)
½ – ¾ ss havsalt (smak deg frem)
4-5 ss rapsolje eller sesamolje

Hell frøene i en stor stekepanne og rist på middels varme til det begynner å poppe. Rør godt og fortsett litt til, kanskje et par minutter, slik at flere av frøene så vidt blir gylne i fargen. Pass på at det da ikke er for sterk varme, de er så små og svir seg lett.

Ha frøene og saltet i en foodprocessor eller en kvern som kan finmale dem. (Det tar litt tid i min food processor, ikke gi opp om du ikke synes det skjer noe med en gang.) Når de er finmalt kan du justere med olje. Hos meg var det passe med 5 spiseskjeer olje for at konsistensen skulle bli omtrent som peanøttsmør. Den virker litt fast med det samme, etter hvert blir den løsere i konsistensen (i romtemperatur).

Has over på glass med lokk, den holder seg mange uker i kjøleskap.

RAW TAHINI
Blant annet E-vitamin ødelegges under oppvarmingen, og du kan også lage tahinien uten å varme frøene i stekepannen først. Gjør på samme måte som over, unntatt ristingen. Jeg synes det blir en god nøtteaktig smak når de først er ristet, men kanskje har det bare med vanen å gjøre.

Følg Pranava på Facebook, Instagram og Bloglovin for mer plantebasert og sunn inspirasjon 🙂

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.