Artikkel

Deilig smårett/forrett/kveldsrett eller lunsj!

Rask å lage, veldig smakfull og litt eksklusiv.

Jeg hadde besøk av åtte-årig nabojente som nøt hver bit og forsynte seg to ganger 🙂  Det er til å bli glad av når barn spiser grønnsaker, sånn er det bare…..

Jeg har vært innom www.frukt.no (og blitt inspirert av en lignende oppskrift) og sjekket næringsinnholdet, og ikke nok med at det smaker så godt, men dette er skikkelig sunt, også:

Asparges:  Kalsium, jern, A- og C-vitaminer
Tomater: Rik på A- og C-vitaminer og inneholder store mengder lykopen, en kraftig antioksidant
Valnøtter: Rik på omega-3 , B6 og kalsium
Mandler:  Rik på E-vitaminer, jern, sink, kalsium og magnesium.

OPPSKRIFT ASPARGES MED NØTTER OG SOLTØRKET TOMAT
(Til to-tre personer)

1 bunt frisk, grønn asparges (500 gram)
2 ss raps- eller sesamolje
3 ss skivede mandler
10 valnøtter, grovt hakket
3 ss soltørkede tomater, hakkede
litt grovt havsalt
litt nykvernet pepper

Skyll og skjær av en til to cm nederst på aspargesen. Skrell dem om de er store og grove. Del dem i tre like lange lengder. Stekes i panne på middels varme til de er gjennomvarme og fortsatt har litt tyggemotstand. Rist nøtter i en panne for seg, evt sammen med en ss raps- eller sesamolje.

Kvern over grovt havsalt og pepper etter smak når aspargesen er godt dekket av olje, slik at det fester seg.  Bland inn de ristede nøttene, legg på serveringsfat, ha over bitene med soltørket tomat og servér!

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.