Artikkel

20141031-DSC_0001

Avokado er supersunn frokost, deilig lunsj, et raskt mellommåltid eller stilig forrett. Den er så mild at den passer inn overalt, og du kan lage alt mulig: Fra kakeglasurer til supper, dressinger, dipper eller som her: Avokado delt i to og servert med et smakfullt fyll.

Dette er fort gjort, altså!

Del avokadoen i to, ta ut steinen, fyll hulrommet med finhakket rød eller gul løk og hakket soltørket tomat, kapers og saft av sitron. Kverne over litt pepper og Himalaya-salt eller havsalt, og dermed er det klart for et smakfullt og nærende måltid som gir langvarig metthetsfølelse. (Blant de soltørkede tomatene mine lå det et marinert hvitløksfedd, som også ble  med på bildet.)

Avokado er supermat. Den er fullstappet med immunstyrkende fytokjemikalier som kan være med på å beskytte mot visse krefttyper samt forebygge soppsykdom. Veldig basedannende er den, også.

Gir den etter for et lett trykk ved stilkfestet, mens den ellers er fast og ikke hard, er avokadoen sannsynligvis passe moden.

Steinene er visstnok omtrent like store, så velger du en stor avokado, blir det desto mer mat 🙂

Her er en annen oppskrift med avokado – Guacamole med proteinrike hampfrø. Mos den, smaksett med krydder og frø og ha i en kokoswrap – kjapt, sunt, mettende og godt, det også.

PS: Følg Pranava på  Facebook og Instagram for mer inspirasjon! Tusen takk for likerklikk og delinger!

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.