Artikkel

blomkålris-1

Ris av blomkål er genialt! Den ligner risen i utseende (mye) og smak (nesten). Den tar bare to-tre minutter i pannen å tilberede, og enda raskere om den skal spises rå. Den er lett å smaksette i alle retninger på grunn av blomkålens milde smak. Den passer godt til diverse midagsretter om du vil begrense eller unngå å spise korn. Og så er blomkål supersunt 🙂

Helsefordeler  blomkål:
Den er anti-allergen (beskytter mot allergi) og virker stressdempende, den gjør godt for huden og slimhinnene. Den inneholder allicin, som også finnes i hvitløk. Allicin er kjent for å dempe betennelser og virker som et såkalt hormetin – et stoff som holder aldringsprosessene i kroppen i sjakk. Blomkål inneholder også en del folat, som kan beskytte mot utviklingen av brystkreft og hindre hjerte- og karsykdommer.
Kilder: «Mat for immunforsvaret» av K. Hartvig og artikkelen «Blomkål holder deg ung» av I Form.dk.

Den passer overalt der du ville brukt vanlig ris. Bruk den for eksempel i denne enkle oppskriften på sushi-ris eller lag ordentlig sushi og bruk den der.
Eller ha den som tilbehør til gode gryteretter. Den passer kjempefint sammen med den smaksrike gryteretten Chilli sin Carne, der den knallrøde fargen fra rødbetene blir ekstra flott mot den lyse blomkålen.

BLOMKÅLRIS – oppskrift
Beregn omtrent et kvart lite blomkålhode per person.
(Eller se an mengden, lag heller for mye enn for lite –
det er lett å bruke opp rester
i salater, supper, gryter, oppå pizza og pai.)

Kjør den i food processor/matmølle eller bruk et rivjern og rasp i vei.
Når den er finkornete, er du ferdig, og kan ha den i en stekepanne.
(Eller avslutte der, og servere den rå)

Sett ovnsplaten på middels varme.
Ha i litt rapsolje som såvidt dekker bunnen av pannen,
omtrent en spiseskje om pannen er stor.
Ha i risen og rør til den er delvis dekket av oljen.
Etter omtrent ett minutt kan du helle i et par-tre spiseskjeer vann.
Da blir blomkålen litt saftigere i konsistensen, mens vannet fordamper, så vann er viktig.
Ta et par-tre drag med saltkverna over, og så er den ferdig etter totalt omtrent tre minutter i pannen.

blomkålris-2

 

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.