Artikkel

Bounty-sjokolade i sunn og lettvint variant

Hei, igjen 🙂
Du kjenner kanskje til at det verserer ulike oppskrifter på hjemmelaget Bounty? At den kan være fin å ty til når søtbehovet melder seg? At den smaker deilig, er sunn og energigivende, og blir likt av de fleste? Uten sukker og uten melk, og med kokosnøttens styrkende effekter for blant annet immunforsvaret, huden og leddene.

Denne er laget på aller, aller enkleste måte. Og smaker godt uten den mørke sjokoladen, også! Du bare blander de få ingrediensene sammen, avkjøler, deler i biter, tar over sjokoladen – så er du ferdig 🙂

Jeg fikk oppskriften av kostholdsveileder Hilde Bakke Lien, som lever på steinalderdietten. Det vil si masse fett i alle varianter, ikke så mye protein og veldig lite karbohydrater. Rent, hjemmelaget og uten kunstige tilsetningsstoffer, helst økologisk. Huden hennes gløder, øynene glitrer, hun er slank og flott og sist hun var syk kan hun nesten ikke huske…..

Legg bitene i en tett boks i fryseren. De holder seg lenge i kjøleskapet, også. Om de står for lenge i romtemperatur, blir de for myke.

BOUNTY-SJOKOLADE I SUNN OG LETTVINT VARIANT – oppskrift
(Blir omtrent 65 små biter – dekker bunnen av en brødform)

*4 toppede ss rå, økologisk kokosolje (Fås i helsekost og enkelte dagligvarebutikker)
*18 dråper stevia med vaniljesmak (Fås i helsekost og f.eks her på Iherb)
*2 toppede ss kokoskrem (Tykke delen av kjøleskapskald kokosmelk)
*100 gram kokosmasse

Glasur:
Smelt disse i vannbad og bland godt:
*150 gram mørk, melkefri sjokolade, som f.eks Plamils
*1 – 2 ts kokosolje
*eventuelt noen dråper stevia om du vil ha den søtere

  1. Smelt kokosolje i vannbad sammen med kokoskrem.
    2. Rør inn stevia.
    3. Bland inn kokosmassen.
    4. Kle en brødform med bakepapir og press massen ned i et jevnt lag.
    5. La stå omtrent 20 minutter i fryser eller omtrent en time i kjøleskap, til den har stivnet.
    6. Legg på skjærebrett med bakepapiret under.
    7. Skjær i passende firkanter med en skarp kniv.
    8. Skyv dem litt fra hverandre, så glasuren får plass til å renne litt ned langs kantene.
    8. Hell glasuren over, og sørg for at overflatene blir helt dekket.
    Det er bare stilig om det blir striper ned langskantene, synes jeg. Og så blir det uansett et lite lag med sjokolade rundt «føttene».
    10. Sett i kjøleskap til stivnet, så kan de skjæres fra hverandre.                                                                                                                                                                                    Nå trenger du i prinsippet aldri mer å lure på hvordan du kan skeie ut på en supersunn måte, neste gang du liksom bare MÅ ha noe godteri 🙂

 

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.