Artikkel

Blomkål i karry og kokos

Det enkleste er det beste, sies det. En hovedrett bestående av bare tre ingredienser høres kanskje litt kjedelig ut, men trenger ikke være det! Blomkål er såpass nøytral i smak at den passer inn i mange sammenhenger. Middagen blir mettende nok, kanskje på grunn av det høye proteininnholdet i quinoaen, eller det forholdsvis høye fettinnholdet i den konsentrerte kokosmelken. Sammen med den litt søtlige smaken av løk og gulrot, og et sting av karrypasta, rundet av igjen med tykk og kremete kokosmelk, smaker det godt til den litt bitre smaken av hel, svart quinoa sammen med en grønn salat.

Og om du trenger et ekstra helsepuff før du eventuelt velger deg en rask og lettlaget blomkålsmiddag, så er blomkål anti-allergen, kreftforebyggende og stressdempende, mens gulrot blant annet er bra for huden og øynene og løk har en rekke positive egenskaper, den er blant annet kreftforebyggende og bakteriedrepende, alt i følge boka Mat for immunforsvaret av Kirsten Hartvig.

Kokosolje er bra fordi den inneholder laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Den er fin for huden og fordøyelsen. Det menes også at den til en viss grad øker forbrenningen. Kokosolje er en av de få oljene som tåler varme godt, derfor er den fin til steking.

Her er oppskriften, vel bekomme!

Blomkål i karry og kokos (til en sulten eller to småsultne personer)
½ ss kokosfett (Cocosa (fås i helsekostbutikker og på nettet) har en god, økologisk variant egnet til steking)
1 strøken ts karrypasta
½ løk, hakket
¼ blomkål i buketter
½ ts gurkemeie
1 middels stor gulrot, i små terninger
5 ss kokosfløte (Santa Maria har en god Extra Creamy Coconut Milk i bittesmå, lilla pappkartonger)
Varm kokosfettet på middels varme og ha i karrypastaen.
Surr den hakkede løken blank i karry- og oljeblandingen.
Ta ut løken og surr buketter av blomkål og gulrotterninger i litt mer kokosfett.

Mot slutten av steketiden, når grønnsakene begynner å bli litt møre, kan du strø over gurkemeie.
(Den er blant annet betennelseshemmende og gir også en fin farge til blomkålen)

Til slutt har du i den ferdigstekte løken sammen med kokosfløten og lar det surre videre til kokosmelken er gjennomvarm. Kanskje vil du ha i litt mer enn de fem spiseskjeene, om du ønsker en mer saftig konsistens.

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.