Artikkel

Grønnsaksmoothie 062_B

Smoothie er lett å lage, og har du tid, er det supert å starte dagen med!
Det er en fin måte å få i seg masse sunt på, og så blir det godt om du sørger for å ha i noe syrlig, noe søtt, noe salt og noe skarpt.

Noen ganger er jeg skikkelig inspirert og har oppi allverdens med supermat og frø og oljer og kryddere. Andre ganger blir det veldig enkelt, kanskje fordi skap og skuffer ganske skrapet for det meste.

Jeg tenkte å starte med den enkleste versjonen, og vise hvordan du kan «bygge den ut» til en supervariant, når tid, humør og lommebok tillater det.

Og jeg sier det vel til kjedsommelighet, men apropos lommebok, så får du varer til omtrent en tredel av norske helsekostbutikkpriser om du går inn på den store amerikanske nettbutikken www.iherb.com

Altså, man tager et litermål og legger i de tingene som garanterer at smaken blir OK, for ikke å si ganske god til tider:

*En halv stor banan i biter gir fylde og sødme.
* Alternativt til banan er å søte med stevia. Drikken blir absolutt best med en liten søtsmak.
*En halv avokado gir alternativt også fylde. Den er sunnere enn bananen, men søt kan man jo ikke si at den er….
*En spiseskje hakket ingefær gir skarphet i smaken og er bra for masse, masse (les for eksempel om ingefær på Urtekildens planteleksikon: http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/zing_off.htm
*Alternativt til ingefær (eventuelt i tilleg til) kan du ta en bit frisk eller litt malt chili, det gir også et godt sting til smaksløkene.
* En halv sitron, skrelt og i biter gir en god syrlig smak og har også mye bra for seg.
* En halv teskje Himalaya-salt bidrar også til god smak, er veldig basedannende og inneholder alle de mineralene kroppen består av. Det gjør uraffinert havsalt også, forskjellen er bare at det vanlige havsaltet er mer forurenset.

OK, da har vi lagt grunnlaget for at det kan bli en spennende morgendrikk 🙂

Så trenger vi fett og/eller olje for at metthetsfølelsen skal vare en stund, fordi kroppen trenger det og fordi at vi får i oss mer av vitaminene fra grønnsakene når de spises med fett.

* En dæsj økologisk olivenolje, kanskje har du økologisk rapsolje eller linfrøolje og så er det supert med rå kokosolje. Les eventuelt mer om den her: http://evinas.mamutweb.com/subdet22.htm
Du kan ta i sånn cirka tre – fire spiseskjeer av oljer tilsammen, uten at smaken ødelegges.

* Så er det å fylle opp litermålet med diverse grønnsaker i biter. Økologiske er best for både oss selv og alle andre, da slipper vi skumle sprøytemiddelrester og bidrar til et mer levedyktig miljø for alle.
* Agurk er fint, det samme er stangselleri. Mørkegrønne grønnsaker er veldig bra, for eksempel brokkoli, spinatblader og grønnkål er supert. Og spirer av alle slag er veldig næringsrikt og veldig basedannende. Men kanskje er ikke kjøleskapet fylt til randen av så mye annet enn en halv agurk? Da tar du den, og så finner du kanskje en liten pose frosne erter i fryseren? Da tar du en del av den. Har du en liten bit rødløk bidrar den også til god smak. Har du tørkede eller friske urter er det også flott, det er masse antioksidanter i dem. Og har du det gule gurkemeiekrydderet er den betennelsesdempende og fin for leddene og mye mer, i følge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Og den ødelegger ikke for smaken, er ganske nøytral. Men kan ødelegge litt for fargen, det blir ikke en så irrgrønn smoothie med den. (Som den jeg har på bildet her) Jeg tilsetter ofte en eller annen type «greens» – et tørket grønnsakspulver. Og et par spiseskjeer hampfrø er flott, fordi de gir deg fullverdig protein, selv om du kommer langt med spirer, erter, spinat eller brokkoli også, i så måte.

* Om du har, kan du også tilsette chiafrø for mere gode omega-3-fettsyrer og du kan tilsette lecithin som også er bra for masse, i tillegg til at den gjør drikken mer kremet. Og en masse andre frø og pulvere som selges i dyre dommer og sies å være mirakelkurer på ulike vis. Inntil de blir glemt og overtatt av noen andre, nye og bedre. Enn så lenge 😉 Jeg er med på notene en stund, så blir jeg lei og vil tilbake til det enkle, helt til noen overbeviser meg om at «nå er verden så mye mer forurenset, vi er mer stresset, vi kan ikke lenger leve slik de gjorde før i tiden uten at det går ut over helsa» og slik vingler jeg litt hit og dit.

Når du har fylt opp omtrent tre firedeler av muggen, heller du vann akkurat opp så det dekker. Kokt vann som er delvis nedkjølt er fint å bruke om du har frosne erter i. Og fint å bruke så drikken ikke blir for kald, uansett, særlig nå når høsten er i anmarsj.

Så er det bare å ta stavmikseren og kjøre den til det blir en puré. Og regulere med mere vann om du synes den er for tykk.

Og helle opp i en suppeskål og nyte dagens første sunne, gode måltid 🙂

 

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.