Artikkel

Hei, igjen!
Det er så utrolig mange gode oppskrifter man kan lage av «bare» planter! Ikke så rart kanskje, for det finnes jo vanvittig mange å velge mellom. Som å bake en søtpotet og lesse den ned med masse fargerikt og smakfullt digg.

Denne retten er til å få vann i munnen av. Fargene, smakene, teksturen……mmmm……(Særlig akkurat nå, for jeg har begitt meg ut på en ny 28-dagers «fully raw»-periode. Dag to i dag, og energien kjennes nesten i taket. Vet at dette kan svinge, så det er bare å nyte dagen i dag og ta det som det kommer de neste 26 dagene.)

Jeg har laget bakt søtpotet med dette tilbehøret til mange ulike mennesker i sommer, fra små tantebarn til gamle mennesker på 80 år (min far), og til mange av slekt og venner sånn midt i livet. Og alle liker den. Den myke og kremete søtpoteten med en litt skarp chilisaus, de tacokrydrede kikertene og den rømmeaktige cashewkremen utfyller hverandre veldig godt. Sammen med knasende sprø finhakkede salatgrønnsaker og gjerne et dryss urter på toppen, blir det skikkelig festmat. Alt kan gjøres klart i forveien, bare søtpotetene trenger strengt tatt å være varme ved servering. Enkelt og greit!

OVNSBAKT SØTPOTET MED TRE RASKE TILBEHØR – oppskrift

  • Beregn én stor søtpotet per person, eller to-tre av de små og økologiske.
    Vask den og prikk den med en gaffel, så saften kan piple ut under steking.
    Legg på bakepapirkledt stekeplate og stek den ved 200 grader til heeeelt mør. (Viktig.) Det tar omtrent en time, avhengig av størrelsen.
  • De tacokrydrede kikertene finner du oppskrift på her, og de kan du steke på forhånd eller ha dem i ovnen samtidig med søtpotet mens du bruker varmluftsfunksjonen. Beregn to bokser kikerter til fire personer.
  • I forveien eller underveis i steketiden lager du denne srirachaen, en nydelig rå chilisaus basert på paprika og litt annet godt. Lag mye, dette er godt å ta på mere av når toppingen på søtpoteten begynner å bli slunken. Om noe blir til overs, holder den seg godt i kjøleskapet i minst fem dager, og er ypperlig som tilbehør til det meste. Jeg ville doblet oppskriften om du lager til fire personer.
  • Finn frem salatingredienser du måtte ha tilgjengelig. Crispisalat er herlig sprø, og god sammen med rødløk, agurk og små biter av paprika. Legg salatingrediensene i skåler hver for seg, eller ha dem samlet i en stor salatbolle, eller legg dem direkte på middagstallerknene.
  •  Skiver eller terninger av avokado er nydelig tilbehør, ha den i en bolle for seg selv, eller legg direkte på søtpoteten, over srirachaen. Guacamole er også et godt alternativ til den superenkle varianten med bare å dele den opp.
  • «Rømme»dressingen av rå cashewnøtter er nydelig topping. Den er rask å lage.
    Du trenger:
    – 200 g cashewnøtter, rå og usaltede
    – 2 dl vann
    – 1 ss saft av sitron
    – ½ ts hvitløkspulver
    – ½ ts løkpulver
    – salt og pepper
    Kjør alt i food processor eller blender til kremet konsistens, men hold tilbake på vannet. Jo mindre væske, jo fyldigere blir den. samtidig skal bladene i kjøkkenmaskinen klare å ta tak, så dette regulerer du ved selvsyn. Smak til med salt og pepper.
  • Friske urter som et dryss på toppen av det hele, for eksempel hakket gressløk, bladpersille eller koriander er prikken over i-en.
    Vel bekomme!

Tips:
Erstatt eventuelt kikertene med en boks sorte bønner per en til to personer. Rema1000 har fått en økologisk variant som er veldig god. Da får du en enda saftigere versjon av denne retten. Skyll dem og stek dem sammen med tacokrydder og en håndfull hakket vårløk per person. De smaker best om de serveres varme til denne retten.

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.