Artikkel

Cashew-kremen har en lillesøster, og her er hun. Den største forskjellen er at du kommer mye rimeligere ut i pris enn når du bruker rå cashewnøtter. Dessuten har solsikkekjerner den fordelen at de tåles av nøtteallergikere. De er sunne og næringsrike. De har lite mettede fettsyrer, er en god kilde til B-vitaminkomplekset, vitamin K og E, og de er rike på selen, magnesium, sink og jern.

Dette høres kanskje rart ut, men lager du dette, har du tre-i-en-muligheter i fortsettelsen!
Fordi denne røra gjør seg like godt som garnityr på en suppe, kremet og mildt krydret som den er, med hint av både syrlig og søtt, slik rømmeklatten gjør prikken over i-en i suppeskåla.
Og så, når den først står der i kjøleskapet, (siden dette er en stor porsjon og holder til mer enn noen klatter ved middagsbordet) og du er småsulten og har lyst på noe godt, er den perfekt som dipp. Akkurat riktig konsistens til at du lett får en god porsjon til å balansere på for eksempel agurk- og gulrotstaver og blomkålbiter . Den legger seg godt til rette oppå halve tomater og kalde, kokte poteter også, og har ikke noe imot å bli delvis kamuflert av finhakket purre på veien mot en sulten mage. Jeg har prøvd alt sammen, så det følger med garanti.
Og så er den finfin som kremet smøreost. Gjerne iblandet en god håndfull finhakket frisk gressløk. Da ligner den veldig på solsikkepålegget jeg pleide å kjøpe før, et tysk merke jeg ikke husker navnet på, og som nesten var addicting.
Et mildt anslag hvitløk og en god spiseskje løkpulver er smaksetterne i tillegg til sitron og lønnesirup. Prøv dette – jeg tviler på at du vil angre!

RØMME, DIPP OG SMØREOST AV SOLSIKKEKJERNER – oppskrift
(Blir omtrent 3 dl)

2 dl solsikkekjerner, bløtlagt i minst fire timer ELLER kokt i femten minutter
3 ss saft av sitron
1 ss lønnesirup
ca 0,8 dl vann + noen spiseskjeer til
1 revet hvitløksfedd
1 ts salt
ca 1/8 ts nymalt pepper, eller litt mer
1 ss løkpulver

1. Bløtlegg solsikkekjernene i dobbel mengde vann i minst fire timer, eller kok dem møre i femten minutter. Det siste kan være praktisk, selv om de da ikke lenger blir raw. Ha dem i en sil etter bløtleggingen og skyll dem i kaldt vann. (Det øker holdbarheten.)

2. Ha dem sammen med resten av ingrediensene (sitronsaft, lønnesirup, 0,8 dl vann, hvitløk, salt, pepper og løkpulver) i en blender, en food proscessor eller i en bolle for stavmiksing, og kjør til kremet konsistens. Regulér tykkelsen med én og én spiseskje vann til. Om knivbladene ikke får tak, tar du i mer, samtidig som du ikke tar i mer enn nødvendig, da blir den tykkest mulig i konsistens.

Ha blandingen over på en beholder med lokk, (syltetøyglass fungerer veldig fint,) og oppbevar i kjøleskap. Holdbarhet er omtrent fem dager.

 

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.