Artikkel

Dette er snadder! Og enkelt og raskt å lage 🙂

De salte frøene som er lett ristet smaker deilig som snacks, og de er gode å strø over salater og supper.

Det er masse gode proteiner, fettsyrer, mineraler og vitaminer i frø, nøtter og kjerner. De hjelper til å holde blodsukkeret stabilt og er fine å ty til når du er småsulten.

SALTE, RISTEDE FRØ – oppskrift
1,5 dl gresskarkjerner
3 dl solsikkefrø
1 dl pinjekjerner

1 dl vann
2 ts finmalt havsalt
(Evt en liten teskje andre kryddere du liker, som karri eller chilli)

*Bland salt og vann i et lite glass eller krus. Rør til det er oppløst, det går ganske fort.
*Ha forholdsvis god varme (ca. medium pluss) på kokeplaten,
og bruk en stor stekepanne.
*Hell frøene i pannen og rør hele tiden, så de ikke svir seg.
*Når de begynner å smelle skal de ristes noen få minutter til. Da er det ekstra viktig å røre masse, for da begynner de å bli så varme at de svis enda lettere.
*Når størsteparten av frøene er lysebrune, trekkes pannen vekk fra platen et øyeblikk (uten å skru av varmen), så de ikke fortsetter å brunes.
*Hell saltvannet over frøene i pannen, og rør rundt slik at alle frøene blir vætet.
*Ha deretter pannen tilbake på den varme platen og rør jevnt. Noe av saltet kan feste seg til bunnen om du ikke sørger for å skrape godt langs bunnen når du rører. (Det kan lett vaskes vekk med kost og varmt vann etterpå.)

*Frøblandingen er ferdig når vannet har fordampet og du merker at frøene har blitt tørre igjen. De fortsetter å tørke videre om de får ligge litt lenger i pannen etter at den er tatt av platen, og før du samler dem i en serveringsbolle eller et glass med lokk.

Dette blir masse, men de holder seg lenge. Bare pass på at frøene er ordentlig tørre, om du skal lagre dem i en tett beholder. Hvis ikke, blir de ikke sprø i det hele tatt, bare myke.

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.