Artikkel

søtpotetfries-2Søtpotet er nesten som poteten, enda den ikke er i potetfamilen i det hele tatt – men den kan brukes til (nesten) alt: I kaker, supper, til middag, bakt og stekt, rå og kokt.

Helsefordeler søtpotet:
Søtpoteten inneholder karotenoider, kraftige antioksidanter som beskytter cellene i kroppen mot ødeleggelse. Karotenoider er bra for både huden og synet. Det er karotenoidene som gir den oransje fargen. Søtpoteten er rik på betakaroten, som er forstadiet til vitamin A i kroppen. Vitamin A er viktig for normal vekst og for synsprosessen. Søtpoteten inneholder også vitamin C som er en kraftig antioksidant og som også er viktig for dannelse av kollagen. Kollagen er med på å gjøre huden smidig, skriver ernæringsrådgiver Kristin Bjørge på sin blogg. Om søtpotet.

Barnevennlig
La barna være med og forberede – skrelle og dele  og krydre – de vil sette enda mer pris på maten, da. Og denne varianten er det stor fare for at de liker. Mild og søtlig. Fin som fingermat. Enda sunnere sammen med en dipp eller to, som for eksempel hummus og smørepålegg med soltørket tomat og bakt paprika.

Eller server søtpotetfries sammen med en god middag, for eksempel disse gode kikertburgerne.


SØTPOTETFRIES – oppskrift
(Til 2 personer)

500 gram søtpotet (= ca tre mellomstore)

3 ss rapsolje
1 ss saft av sitron
nykvernet havsalt og pepper etter smak
1 – 2 ss finklippet timian (om du vil)

Sett stekeovnen på 180 grader.
Vask og skrell søtpotetene.
Del dem på langs i båter,
som igjen deles opp i omtrent fem cm lange stykker.
Tørk dem med et kjøkkenpapir, slik at oljeblandingen fester seg.

Bland olje, sitronsaft og krydder i en bolle.
Ha søtpotetbåtene i bollen med oljeblandingen,
og rør rundt til de er dekket av oljen.

Legg på en bakepapirkledt stekeplate med litt avstand mellom bitene.
Sett platen midt i ovnen og stek til gylne, omtrent i ti-femten minutter.

Kos deg med sunn og god snacks 🙂

søtpotetfries-1

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.