Artikkel

superenkel-linsestek-1

Vegetarstek uten egg og melk, lettlaget veganstek, rask linsestek, smakfull julestek, glutenfri feststek, lettkrydret paté av linser og ris, enkel linse-og risform, allergivennlig julemiddag uten nøtter, egg, melk, soya…..hjeeeelp, ikke lett å finne en god betegnelse!

Jeg hørte nettopp et fornøyelig radioinnslag i P2 på Ekko med komikerne Christopher Schau og Jørgen Strickert. Førstnevnte har nettopp blitt vegetarianer, mens sistnevnte har avansert til veganer. Samtidig. De diskuterte hvordan de nært forestående julemåltidene ville bli. Om det var noe håp, liksom, og hva de skulle spise. Schau var omtrent like indignert som jeg selv var da jeg ble veggis for mer enn tyve år siden: Hvorfor skal vegetarverdenen etterligne kjøttverdenens navn på retter. Hvorfor ikke lage sine egne? Problemet er bare hva vi skal finne på. Som best beskriver retten, og som folk flest bruker mest. Så begrepet får satt seg og vi skjønner hva vi (og de andre) mener når vi snakker om det. Akk ja, små problemer i den store målestokken, men lell…

Uansett, dette er enkelt: Ingrediensene skaffer du i helt vanlige butikker. Det er heldigvis få av dem. Noe er ferdig allerede. (Kokte linser på boks.) Du blander alt sammen i en bolle med sleiv, og trenger ikke proffe kjøkkenmaskiner for å komme i mål. Når det forholdsvis fort har blitt en farse, har du den i en brødform og lar stekeovnen gjøre resten av jobben.

(Vil du ha en mer avansert versjon, så kanskje du skal lage denne krydrede nøtte- og linsesteken?)

Godt tilbehør, hvor alt kan gjøres klart på forhånd, unntatt de dampede grønnsakene:
Brun saus
Urtepoteter i fløtesaus med soltørkede tomater
Rødkålsalat med kremet dressing
Dampet brokkoli, blomkål og gulrot
Tyttebærsyltetøy

SUPERENKEL LINSESTEK MED RIS – oppskrift
(Fyller en medium stor brødform nesten halvveis opp. Fordelen er at den blir fastere når den ikke er så høy. Men doble gjerne oppskriften og stek den lenger, om du vil.)

5 dl kokt naturris
2,5 dl havregryn
7 dl kokte grønne linser (tilsvarer to Go Eco tetrapakker med ferdigkokte linser)
1 rødløk, revet
3 ss tomatpuré
2 ts malt spisskummen
ca 1 ts havsalt (smak til)
ca 1/2 ts pepper

Sett stekeovnen på 180 grader (over- og undervarme)

1. Kok risen etter anvisning på pakken, men ta omtrent en halv dl mer vann. La den koke litt lenger, så vannet trekker inn, og kjølne under lokk, så den trekker til seg dampen. Da blir det maks bindingsevne og saftig sluttresultat.

2. Ha linsene i en sil og skyll dem under kaldtvannskranen, og la vannet renne av.

3. Ha alle ingrediensene i en bolle og rør godt med en sleiv til massen blir deigete som en farse.

4. Ha farsen over i en bakepapirkledd brødform, dytt den godt ned i formen og klapp den flat med baksiden av en skje eller slikkepott, og sett den på rist på nederste rille i stekeovnen.

5. Den må stå i minst en time før den er ferdig. Da er overflaten helt tørr og gyllenbrun.
Den er ikke rå, siden ris og linser er kokt på forhånd, så kall den heller saftig, selv om konsistensen rett etter at du tar den ut av ovnen er litt bløt.

6. Den kan gjerne kjølne i formen for å bevare fasongen. Den blir mye fastere i konsistensen når den er nedkjølt.

Tips:
*Det er en fordel med ganske bløt og overkokt ris. (Jeg brukte Coop Englamark rismix med naturris, svart og rød ris. Det gir mørkere farge på «steken».)
*Når «steken» er avkjølt, kan du skjære den i skiver og legge dem i fryseren med bakepapir eller matpapir mellom. Så kan du steke dem i panne når det passer å ta dem frem.
*Du kan fryse ned hele steken, la den tine innpakket over natten i kjøleskap eller på benken i romtemperatur, og varme den tildekket i stekeovnen i formen under en tallerken eller bakepapir rett før herremåltidet skal inntas. En siste metode for mest mulig vellykket oppvarming, er å helle litt vann i bunnen av formen, og sette den bakepapirkledte steken oppi vannet når den skal varmes opp, da skal den også unngå å bli tørr når den varmes på ny.

Ha et godt måltid! 🙂

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.