Artikkel

mokkabiter-1

Hvorfor de er så sunne? Ikke gir de blodsukkerhopp, siden de er fri for sukker og inneholder mye sunt fett (kokossmør). De er uten kaffe, men med smak av kaffe likevel, takket være et surrogat med blant annet tørket løvetannrot.
De består forøvrig av bare fire ingredienser, og er veldig kjappe å lage.

Og da, etter at innsalget er unnagjort, er det på tide å avsløre medaljens bakside: Sannsynligheten er stor for at du bare har én av de fire ingrediensene hjemme: Kakao.
Ikke mist motet, selv om du antakelig må bestille de andre tre på internetthelsekostbutikken iHerb.

Men jeg lover deg – det er ikke så innviklet som du tror. I alle fall ikke når du har gjort det sånn cirka ti ganger. (Egen erfaring 😉 )Da går det som en lek. Og du oppdager at du sparer omtrent to tredeler i forhold til å handle på en helsekostbutikk. Om du er så heldig at den har det som trengs. Eller at innehaveren er grei og bestiller det inn for deg. Så hun kan tjene de 66 prosentene sine. Sånn cirka.

Disse mokkabitene har en søtlig smak av kakao, som utfyller kaffesmaken perfekt, og de smelter på tungen. Du har dem lenge, for det holder med én, toppen to – de metter veldig. De smaker spesielt godt hvis du har kuttet drastisk ned på alt med sukker, og sjelden spiser snop og kaker. De smaker antakelig ikke riktig så godt hvis du er vant til «vanlig» godteri og sjokolade, for ikke å si mokkabønner. Hvis du vil trappe ned på det hvite sukkeret og venne deg til sunnere saker, vil jeg anbefale å starte med noe annet. Ellers blir du bare trist og lei, fordi du føler at det blir mye å forsake, og lite å vinne på en omlegging, sånn smaksmessig.

Da kan det være at for eksempel sukkerfri
hjemmelaget bountysjokolade  vil gjøre deg mer tilfreds, sånn i starten 🙂

La meg uansett fortelle om HELSEFORDELENE MED KOKOSSMØR – det er kanskje akkurat den motivasjonen du trenger.
Kokossmør er laget av kokoskjøtt. Du kan lage det selv ved å kjøre det i en sterk blender til det omdannes til «smør», slik peanøtter blir til peanøttsmør. Eller du kan kjøpe det på for eksempel iHerb. Jeg legger inn lenker i oppskriften, så kommer du rett til produktet. (Har nettopp lært kunsten å lage lenker, så jeg må øve 🙂 )

(På iHerb kan du bestille for 350 kroner inkludert frakt per pakke. Maks 1,7 kg i vekt. Klikk på International Air Mail, så blir frakten billigst. Når du bestiller, kan du velge å se prisen i norske kroner, da er det lettere å følge med.)

Kokosnøtter har bidratt til å ernære befolkninger rundt om i verden i tusener av år. Det hvite kokosnøttkjøttet består hovedsakelig av fett og kostfiber, magnesium og jern. 79 prosent av energien i kokosnøtter kommer fra fett. I motsetning til en del andre fettkilder til mettet fett, slik som kjøtt og meieriprodukter, består kokosfettet av korte og mellomlange mettede fettsyrer. Disse har en annen og kanskje mer gunstig helseeffekt enn de lange mettede fettsyrene. Uansett består omtrent halvparten av fettet av laurinsyre, som morsmelk har mye av. Det virker immunstyrkende og dreper virus og bakterier. Kokosolje har vist seg å ha positiv effekt på sykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer, Crohn’s sykdom, Irritabel tarm (IBS) og Alzheimer’s. Oljen har også vist seg å styrke immunsystemet, bidra til vekttap og stabilisere kolesterolet.

Magnesium inngår i skjelettet vårt sammen med kalsium, og er dermed viktig for en sunn beinbygning. Magnesium har i tillegg en muskelavslappende virkning. Dette er grunnen til at mange med leggkramper har nytte av å øke inntaket av magnesium. Jern er et næringsstoff som barn og kvinner i fertil alder lett kan få litt lite av. Dette sporstoffet er viktig for dannelse av de røde blodlegemene som frakter oksygen til alle cellene i kroppen.
Kilder: Webmed ,  Wikipedia, Bama, Evina Naturals

Supersunne mokkabiter fri for sukker og melk

(Dekker bunnen av en brødform – cirka 12 biter)
2 dl kokossmør

1 ts Dandy Blend

6 – 8 ts flytende stevia med vaniljesmak

1 ts kakaopulver

Smelt kokossmøret i en liten gryte på medium varme.
Rør inn stevia, kakao og
Dandy Blend (Reguler mengde etter hvor sterk kaffesmak du liker.)

Kle en brødform med bakepapir.
Hell massen i og sørg for at formen står flatt mens den kjølner. Sett den gjerne i fryser eller kjøleskap når den ikke er kjempevarm, lenger.
Når den er kald, er den klar:
Løft bakepapir med innhold over på en skjærefjøl og del i passende biter, gjerne med en kniv som er varmet under varmsvannskranen, da deles den lettere.
Dryss over et flortynt lag Dandy Blend eller kakao eller begge deler til slutt.

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.