Artikkel


De smaker himmelsk, disse nøttene! Kanskje kommer de i kategorien sunt godteri – søte, knasende og med en akkurat passe sterk smak av timian og andre kryddere? Og som en ekstra bonus: Pekannøtter virker kolesterolsenkende, har høyt innhold av enumettet fett og inneholder beskyttende vitaminer og mineraler som er med på å forebygge kreft og hjertesykdom.

Jeg fant oppskriften på Seven Spoons . Der er det masse spennende å hente, fine bilder og oppskrifter som ser ut til å stemme i mål og vekt. Jeg har bare gjort noen små justeringer.

Jeg brukte en blanding av pekan- og valnøtter, det fungerer fint med bare valnøtter eller bare pekan, også.

Det er lurt å følge godt med under stekingen, for de kan fort bli for mye stekt.

Her er en annen supergod oppskrift i samme gate – Salte mandler er bare fantastisk godt.

TIMIANGLASERTE PEKANNØTTER – oppskrift
*450 gram pekan- og valnøtter, eller bare pekannøtter/bare valnøtter
*2 skjeer rå, økologisk kokosolje
*1.2 dl lønnesirup eller yaconsirup
*1 toppet teskje fersk timian, veldig finhakket, eller en halv teskje tørket
*¼ ts cayennepepper
*1/8 ts (Ceylon-)kanel
*1 strøken teskje havsalt

Sett stekeovnen på 190 grader
Ha bakepapir på et stekebrett, eller smør bakeplaten med kokosolje.

  1. 1. Bland sammen alle ingrediensene (unntatt nøttene) i en middels stor kjele og varm forsiktig opp.
    (Øk mengden krydder om du er glad i sterkere smaker)
    2. Vend inn nøttene og rør godt til de er helt dekket av sirupsblandingen.
    3. Hell hele nøtteblandingen over på stekebrettet, pass på at de ligger med litt avstand slik at de ikke dekker hverandre. Sørg for at all sirupen blir med, skrap ut det siste med en slikkepott. Det ser ut som om det er for mye sirup med det samme, men det vil endre seg underveis.
    4. Vend på nøttene en gang eller to under stekingen, slik at de best mulig dekkes av sirupsblandingen.
    5. Etter omtrent femten minutter er de ferdige, da skal de være gylne, glaserte og blanke. Avkjøles helt på stekebrettet før de oppbevares i en lufttett boks.Enjoy 🙂

 

PS: Følg meg på Facebook og Instagram for mer inspirasjon! Takker for likerklikk og delinger her! Selv om antallet ikke oppdateres automatisk, vises det når siden lastes på nytt.

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.