Artikkel

vannmelondessert 130_B
Hei! Her er jeg plutselig tilbake, etter noen gode, late uker omgitt av sol og varme.
Det har dukket opp diverse gode og samtidig temmelig sunne oppskrifter på min vei. På en uterestaurant her, et vennebesøk der, i en blogg eller et blad.
Har tatt vare på flere av dem, og tenkt at de må inn her. Nå er tiden inne, og først ut er en kjempeenkel dessert som også passer godt som kveldskos. Vi sover visstnok best dersom siste måltid som inntas er mer karbohydratrikt. Har du søvnproblemer, kan du jo teste ut om det funker på deg.

Lever du veldig strengtsunt, kanskje fordi du må av helsemessige grunner, kan du med fordel bytte ut peanøttene med saltede mandler. Hakk dem i biter, det salte smaker ekstra godt sammen med det søte. Her er en oppskrift jeg ofte pleier å bruke på salte mandler: http://basiskmat.com/?p=386 Om du også dropper lønnesirupen, (vannmelonen er jo egentlig søt nok) har du en nesten basisk dessert.

Produkter av soya er omdiskutert, noen studier viser at det slett ikke er bra, andre motsatt. Nå finnes økologisk soyayoughurt i flere norske matbutikker, og jeg spiser det av og til, men reagerer allergisk om det blir for mye, så det begrenser seg automatisk. Alternativt finnes havrebaserte ImatFraiche.
Peanøtter, i tillegg til lønnesirup, er også blitt tilgjengelig i flere matbutikker. Lønnesirupen har en nydelig karamellaktig smak og passer veldig godt til den syrlige youghurten og de salte nøttene.

Enklere blir det ikke:
VANNMELON MED SØTT, SALT OG SYRLIG – oppskrift
(Til to personer)

1/8 vannmelon
4 ss soyayoughurt eller Imat Fraiche
En håndfull salte peanøtter (eller mandler)
Noen striper lønnesirup

Del vannmelonen i passe store munnfullbiter (skjær vekk skallet)
Legg bitene i to skåler
Ha et par skjeer rørt økologisk soyayoughurt eller Imat Fraiche over hver
Dryss over en håndfull salte peanøtter
Hell noen striper med lønnesirup over

Kos deg! 🙂

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.