Artikkel

Bilde_vegansk_parmesan-1
Vegansk parmesan på 1-2-3!
Parmegan, altså melkefri variant av den salte, litt søte, fete og smakfulle osten, som passer perfekt til pasta og i pesto – lager du av bare tre ingredienser: Godt salt, næringsgjær og rå cashewnøtter.

Hvis du ikke får tak i rå og usaltede cashewnøtter, finner du helst sikkert de ristede og saltede i en butikk nær deg, da dropper du saltet i oppskriften. Resultatet blir godt, selv om det ikke gir helt samme smak som den rå versjonen.

Pass på at nøttene ikke blir helt finmalt i food processoren, så er du nærmere den kornete parmesanen også i tekstur.

Jeg liker å strø den over salat, brød med avokado og tomat, og på en god pastasaus. Santa Marias økologiske tacosaus er nydelig. Nederst på tallerkenen har jeg nykokt proteinrik pasta laget av bare svarte bønner. Utrolig kjapt og greit og godt! Her er pastaen, «a la ecos svarta bønor pasta», kjøpt på helsekost eller på nett. Den er så mild på smak at det er perfekt middag for barn, også. Et annet alternativ er å servere den med økologisk sjøspaghetti. Det har jeg ikke prøvd. Enda:-)

Næringsgjær kan du skaffe her på norske Altshop, eller her på amerikanske Iherb, eller i helsekostbutikk. Flakene smaker bedre enn pulveret. Jeg vet ikke hvorfor, for pulveret er jo bare finmalte flak. Den er enormt rik på B-vitaminer.

De rå cashewnøttene kan du også kjøpe på nett til en rimeligere penge enn i (helsekost-)butikk. Her er de hos Altshop, og her hos Iherb.

VEGANSK PARMESAN – oppskrift

1,2 dl rå, usaltede cashewnøtter
2 ss næringsgjær
1 ts Himalaya- eller havsalt

Ha alt i en food processor og kjør til det er malt, helst ikke helt finmalt.
Oppbevares i en tett boks i kjøleskapet, og har sannsynligvis lengre holdbarhet enn varighet 😉

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.