Artikkel


Har du lyst å bli med på yogakurs kombinert med matkurs første del av påsken?
(Palmehelgen fra fredag 3. april og frem til onsdag 8. april)

Den gode ideen med å kombinere helsebringende yoga med helsebringende mat var det Parabhakti Ragnar Grøn som kom med.
Han har undervist i yoga i mange år, og driver Norsk meditasjons- og yogaskole. Da han spurte om jeg hadde lyst å stå for matundervisningen, måtte jeg bare takke ja.
Det er så bra at yoga og mat kan kombineres til et bevisst sammensatt opplegg der de to kan spille på lag
og gi oss enda mer effekt både fysisk og psykisk!

Kurset foregår i Hemsedal, i en stor hytte vakkert beliggende med panoramautsikt til vann og fjell og med plass til omtrent 20 kursdeltagere.
Her på Facebook kan du få litt mer inntrykk av Skogshornstua.
Det er enkel og helt grei standard, som du ser på disse bildene fra utleiefirmaet.
Det er skiløyper rett utenfor som vi kan benytte i fritimene midt på dagen, og badstue og peis rett innenfor husveggene 🙂

Kurset er tilrettelagt for individuelle behov – er du ikke vant til yoga tas det hensyn til det!
Yogaformen det undervises i er hatha yoga (klassisk yoga – den mest utbredte yogaformen i verden), som betyr forholdsvis rolige,
styrkende bevegelser der du får myket opp spenninger i kroppen. Du vil kjenne en økende grad av velvære jo mer det praktiseres.
I tillegg er det pusteøvelser som vil øke oksygentilførselen og løse opp psykiske spenninger,
og det er meditasjoner som gir økt følelse av fred, harmoni og glede.

Maten er rensende og nærende – du bestemmer selvsagt selv om du vil innta alt eller bare noe av det følgende:

Vi starter med et stort glass sitronvann om morgenen for å skylle ut avfallsstoffer.
Deretter blir det økologisk stangsellerijuice, her kan du se hva den er godt for 🙂
Frokosten består av en smakfull, rensende og immunstyrkende blåbærsmoothie. (Medical mediums heavy metal detox smoothie)

Matundervisningen er lagt opp slik:
Gruppen deles i smågrupper som rullerer på å få prøve seg på ulike retter.
Maten som tilberedes er tilpasset henholdsvis lunsj og middag og serveres resten av gruppen.
Jeg veileder og tilrettelegger, er tilgjengelig for spørsmål og refleksjoner. Maten er helt plantebasert, glutenfri, sukkerfri og fri for en god del andre allergener, også.
Vi følger anbefalingene til Anthony William med forholdsvis lite fett.

Jeg har fulgt dette kostholdet i nærmere tre og et halvt år nå. Jeg har lært en god del underveis ved å studere bøkene han har gitt ut og ellers følge med på det han lærer bort på sosiale medier. I tillegg var jeg en periode administrator i en Facebook-gruppe med denne kosten som tema.

Det er helt utrolig hvor mye godt og variert man kan lage med et kosthold som består av en god del rå frukt og grønnsaker, samt alle slags varme retter som supper, gryter, ovnsbakte retter og annet.
Jeg tar først og fremst utgangspunkt i oppskrifter her fra bloggen, slik at de er lette å finne igjen og lages ved senere anledninger.

I tillegg får alle deltakerne et omfattende oppskriftshefte.
Det er på engelsk, og er hentet fra Anthony Williams mange gode og kreative oppskrifter, der frukt, bær, grønnsaker, urter og ville vekster blir til de nydeligste snacks, juicer, smoothier, teer, frokoster, supper, salater, hovedretter og sideretter, dipper, sauser og desserter.

Vil du vite mer om detaljene i opplegget?
Her på hjemmesiden til Norsk meditasjon og yogaskole
kan du lese mer om påskretreaten.

Og her kan du melde deg på. Det er begrenset antall plasser,
så vær rask om du kjenner at «Yess, dette vil jeg!»
Du registreres som påmeldt når du har innbetalt beløpet.

HÅPER VI SES DER!!!

 

PS:
Slik legges dagene legges opp
Program ved ankomst onsdag 3. april
17.30 – 18:30 Ankomst
18:30 – 19:30 Middag
19:.30 – 20.30 Velkommen. Kort oversikt over uken. Avspenning

Dagsprogram:
07:30 – 08:45 Morgenyoga, pust og meditasjon
08.45 – 09.45 Frokost (Stangsellerijuice, blåbærsmoothie med mer)
10:00 – 12:00 Variert meditasjon, sang, mindfulness, avspenning, bevegelse
12.30 – 13.30 Lunsj
13.30 – 17.00 Fritid (Skiturer eller andre turer, hvile, badstue etc.)
17.00 – 18.15 Yoga eller frigjørende bevegelse til musikk etterfulgt av avspenning / meditasjon
18.30 – 19.30 Middag
20.00 – 21.00 Sang, avspenning / meditasjon til musikk

Og slik er prisene:
Firemannsrom: 5900 kr per person
Tomannsrom: 6500 kr per person
(Sengetrekk og håndkle taes med selv.)

Flott om retreaten betales ved eller kort etter påmelding!
Begrenset antall plasser!

Din plass er sikret når betalingen er mottatt.