Artikkel

Guacamole er kjempegodt, raskt å lage, supersunt! Blir ikke lei, heller, selv om den spises ofte, kanskje fordi den består av noen få, enkle ingredienser?

Guacamole passer til utrolig mye:
– I en kokoswrap, med noen gode skjeer hampfrø, for et lass med proteiner i tillegg.
– Som pålegg på knekkebrød, brødskive, rundstykke, eller uten – gjerne sammen med noen – strimler purre, noen skiver cherrytomat og et ekstra dryss med havsalt.
– Som tilbehør til salat eller middagsmat, oppå en bakt søtpotet, en bakt squash eller bakt aubergine.
– Som dipp.
– I et noriark fylt med salat, marinerte hvitløksbåter, oliven og hakket soltørket tomat.

Avokado er superfrukten som blant annet gir et jevnt blodsukker som holder energinivået oppe lenge. Den lekre fargen gjør den til et appetittvekkende element på matbordet.

Guacamole
2 avokadoer (Du ser at de er passe modne ved å ta vekk den lille stilken og sjekke fargen, den skal være mellomgrønn. Er den for lys, er den umoden, er den for mørk, er den overmoden.)
Ett stort eller to mindre hvitløksfedd
1 strøken teskje havsalt
¼ ts cayennepepper (Smak til, kanskje er det litt for mye)
1 1/2  – 2 ss sitronsaft (Jeg pleier å ha en flaske økologisk ferdigpresset sitronsaft stående i kjøleskapet. Den er raskere å bruke enn å presse sitroner, og siden jeg bruker det til mye, er det en grei løsning. Denne fra Helios er god. Blir også som oftest rimeligere enn å kjøpe økologiske sitroner)

Del avokadoene i to, ta ut steinene, grav ut fruktkjøttet med en skje, og mos dem med en gaffel i en bolle, eller bruk stavmikser. Bland inn presset hvitløk, salt, cayennepepper og sitronsaft. Hvis den blir stående noen timer danner det seg et mørkere lag på toppen på grunn av oksidasjon. Det kan skrapes vekk før servering.

følg Pranava på facebook!

Trykk på "lik side" for å følge Pranava på Facebook.